Google har talt om at udgive et annoncefilter, som tilsyneladende vil gøre søgningen fri for vildledende, salgsfremmende materiale. Mens nogle manuelt installerer AdBlocker-tilføjelser i browserne, vil Google Chrome automatisk omfatte lignende funktioner.
Det er ret overraskende nyheder, hvis du tænker over det: Google tjener jo ret mange penge på online reklame. Ikke desto mindre lover Google, at deres annoncer ikke går fri. Hvis indholdet fra deres annoncører viser sig at være upassende, så vil de ikke overse den slags overtrædelser.
Eftersom mange reklamevirksomheder, som i øjeblikket viser deres indhold, ikke vil have en chance mod den nye politik, så giver Google dem en mulighed for at råde bod på det. Selskabet har informeret udgiverne om, at de vil få tid til at forberede dem på de kommende modifikationer. Der vil være nogle såkaldte ”Ad Experience Reports”, som viser hvilke annoncører, der skal tilpasse deres indhold, hvis de ikke har lyst til at blive blokeret.
Brugerne vil helt bestemt sætte pris på at blive forstyrret af færre online annoncer. I de sidste par år er populariteten af adblockere væsentligt steget. Men det har dog gjort det svært for websider at tjene penge på fremvisning af reklamer.
Derfor er du måske stødt på domæner, der foreslår brugerne at betale et bestemt beløb for at kunne nyde godt af domænet uden ekstra pop-ups og bannerreklamer. Men folk er naturligvis ikke vilde med at betale for sådan noget og vælger i stedet for den nemme løsning: at installere en adblocker, som gratis blokerer annoncerne.
Når Google har lanceret deres kampagne, vil brugerne bestemt blive vidne til en reduceret mængde annoncer. Men man skal ikke forveksle denne funktion med en AdBlocker. De manuelt installerede tilføjelser blokerer alle reklamer uanset deres sikkerhed, hvorimod Google håber på at rense ud i online reklame. Det vil sige, at Google kun forhindrer fremvisningen af skadeligt og vildledende reklamemateriale, mens de respektable reklamer stadig vil blive vist.
Hvilket annoncer vil blive blokeret? De generende af slagsen: prangende annoncer, reklamer der automatisk dukker op med høje lydeffekter, og annoncer der forhindrer brugerne i at få adgang til en webside eller som på andre måder krænker den nye politik.
Som medlem af Coalition for Better Ads følte Google nok behov for at spille en større rolle med henblik på at gøre online reklame mindre irriterende. Det understreges, at salgsfremmende materiale er mange internet-websiders brændstof. Derfor er det altafgørende, at det fungerer ordentligt. De første hints om Googles intentioner om at udvikle en browser med et indbygget annoncefilter, blev opdaget i april. Selvom denne innovation stadig modtager kritik, skal vi være dybt taknemmelige for, at man forsøger at gøre vores søgning mere sikker.
Kilde: https://www.2-viruses.com/google-prepares-an-ad-filter-for-chrome